Unser reguläres Programm startet am 06. September.

Samstag, 21. April 2018

Frühe Werke / Early Works

Frühe Werke / Early Works /Rani radovi


Regie: Želimir Žilnik

Kinoprogramm 3 mit Regisseur Želimir Žilnik

Film 1: Chronik der Landjugend im Winter / A Newsreel on Village Youth, in Winter / Žurnal o omladini na selu, zimi Jugoslawien 1967, 15 Min.

Žilniks Debütfilm, in dem sein Stil der dokumentarischen Fiktion oder arrangierten Dokumentation schon angelegt ist. Er beobachtet junge Menschen in der Vojvodina bei der Freizeit: in Bars, beim Tanzen, im Weinkeller, zwischen Leere und überschäumender Lebensenergie.

This documentary was shot in villages at the outskirts of Novi Sad – Bukovac, Krčedin and Futog. The camera is focused on young people, their leisure time in wine cellars, at dances, in village streets, in pubs.

The participants are witty, energetic young men and women; they are having fun but would rather be somewhere else.

Film 2: Frühe Werke / Early Works /Rani radovi Jugoslawien 1969, 87 Min.

Žilniks Langfilmdebüt, benannt nach den frühen Werken von Karl Marx, ist eine Aufarbeitung der studentischen Hoffnungen in Belgrad 1968. Vier junge Menschen, drei Männer und eine Frau, ziehen mit einem klapprigen Auto aufs Land, wo sie die Bevölkerung zur Emanzipation und zum politischen Bewusstsein auffordern und die revolutionären Theorien in die Praxis umzusetzen versuchen. Frustriert vom Widerstand und ihren Misserfolgen folgt die Selbstzerstörung. Am Anfang steht das Wort „Komödie“, und am Ende ein Ausspruch des französischen Revolutionärs Saint-Just: „Wer eine Revolution nur halb durchführt, schaufelt sein eigenes Grab!“ Der so wütende wie ausgelassene Film gewann 1969 den Goldenen Bären der Berlinale.

In an allegoric manner the film recounts a story of young people who took part in student demonstrations in June 1968 in Belgrade. Three young men and a girl, Yugoslava, defy the petit-bourgeois routine of everyday life. Wishing to “change the world”, inspired by the writings of young Karl Marx, they go to the country and to factories to “wake up people’s consciousness”, to encourage them in their fight for emancipation and life worth living. Being in field they face primitivism and squalor, but they show their own limits, weaknesses, incapacity and jealousy. They get arrested. Frustrated because the planned revolution has not been realised, the three young men decide to eliminate Yugoslava, who is the witness of their impotence. They shoot her, cover her with the party flag, burn her body and a dark pillar of smoke going up into the sky is the only thing that remains of the intended revolution.

Frühe Werke / Early Works /Rani radovi


Regie: Želimir Žilnik

Kinoprogramm 3 mit Regisseur Želimir Žilnik

Film 1: Chronik der Landjugend im Winter / A Newsreel on Village Youth, in Winter / Žurnal o omladini na selu, zimi Jugoslawien 1967, 15 Min.

Žilniks Debütfilm, in dem sein Stil der dokumentarischen Fiktion oder arrangierten Dokumentation schon angelegt ist. Er beobachtet junge Menschen in der Vojvodina bei der Freizeit: in Bars, beim Tanzen, im Weinkeller, zwischen Leere und überschäumender Lebensenergie.

This documentary was shot in villages at the outskirts of Novi Sad – Bukovac, Krčedin and Futog. The camera is focused on young people, their leisure time in wine cellars, at dances, in village streets, in pubs.

The participants are witty, energetic young men and women; they are having fun but would rather be somewhere else.

Film 2: Frühe Werke / Early Works /Rani radovi Jugoslawien 1969, 87 Min.

Žilniks Langfilmdebüt, benannt nach den frühen Werken von Karl Marx, ist eine Aufarbeitung der studentischen Hoffnungen in Belgrad 1968. Vier junge Menschen, drei Männer und eine Frau, ziehen mit einem klapprigen Auto aufs Land, wo sie die Bevölkerung zur Emanzipation und zum politischen Bewusstsein auffordern und die revolutionären Theorien in die Praxis umzusetzen versuchen. Frustriert vom Widerstand und ihren Misserfolgen folgt die Selbstzerstörung. Am Anfang steht das Wort „Komödie“, und am Ende ein Ausspruch des französischen Revolutionärs Saint-Just: „Wer eine Revolution nur halb durchführt, schaufelt sein eigenes Grab!“ Der so wütende wie ausgelassene Film gewann 1969 den Goldenen Bären der Berlinale.

In an allegoric manner the film recounts a story of young people who took part in student demonstrations in June 1968 in Belgrade. Three young men and a girl, Yugoslava, defy the petit-bourgeois routine of everyday life. Wishing to “change the world”, inspired by the writings of young Karl Marx, they go to the country and to factories to “wake up people’s consciousness”, to encourage them in their fight for emancipation and life worth living. Being in field they face primitivism and squalor, but they show their own limits, weaknesses, incapacity and jealousy. They get arrested. Frustrated because the planned revolution has not been realised, the three young men decide to eliminate Yugoslava, who is the witness of their impotence. They shoot her, cover her with the party flag, burn her body and a dark pillar of smoke going up into the sky is the only thing that remains of the intended revolution.

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